2. března 2013

"Gramotnost" zdravého životního stylu aneb chytrému napověz, s hloupým se nerozčiluj

Krásný pátek a první březnový den!


Březen je tu, hurááááá!!! SPRING IS IN THE AIR!!! Těšíte se? Já hrozně! Ať už ta zima táhne! Chci jít konečně běhat, ven, na brusle, na sluníčko, jééé, už aby to bylo!
Dnes mám pro Vás kromě jednoho "challenge článku", který sem ještě navečer přidám. Bude to takové upovídané, protože mi poslední dobou tahle věc (tyhle věci) vrtají hlavou a musím s nimi ven. A zdá se, že nikde jinde než v této části blogové komunity nenajdou mé myšlenky to správné pochopení :) Sice pořád nevím, jak to mám správně zformulovat, aby to dávalo smysl v nějakém uceleném slohovém stylu, ale pokusím se o to.

Poslední dobou se nějak víc rozmohl trend zdravého životního stylu. Určitě jste si toho všimli. Všichni chceme být zkrátka fit, jíme zdravě, bio a bez éček, cvičíme, sdílíme na sociálních sítích motivační obrázky svalovců, citáty, své fotky ve cvičebním úboru a svá jídla atd. atd.

Všichni chodíme do fitka...
...a kdo ne, tak není IN. Např. kolegyně v práci posedlá počítáním kilojoulů (taková ta typická věčná dietářka) se mě nedávno ptala, kam chodím do fitka, že jsem pěkně zhubla. Řekla jsem, že nikam nechodím a ona na mě koukla, jak kdybych byla z Marsu, a vyjeveně povídá: ,,Ty nechodíš do fitka?! A co teda držíš za dietu?" - ,,Ne, nechodím a žádnou dietu nedržím," řekla jsem naprosto s klidem. Od té doby na mě divně zírá a vždycky se mě vyptává, co si to nesu k obědu, k svačině apod. O to víc se musí divit, když vidí, co všechno za ten den sním oproti jejím porcím :D

Všechno nejlépe BIO!
Ano, i tohle se docela rozšířilo a veřejné mínění smýšlí asi takhle: Po bio potravinách se hubne! Což je samozřejmě úplný nesmysl, všichni moc dobře víme, že to tak není a důvody tu vyjmenovávat nebudu :)

Jím jako ta celebrita přece!
Hodně lidí se inspiruje tím, že si kdesi v časopise nebo na internetu přečtou, co jí a dělají pro své tělo jejich oblíbené "hubené" a "krásné" celebrity a začnou to dělat taky. Pak chodí a říkají: ,,Ne, děkuju, to si nedám, držím Jennifer Aniston." Nehledě na to, že lidé všeobecně uvěří lecčemu, co si na internetu nebo na nějakém Omlazení nebo Mimibazaru přečtou...

S tím vším se také objevuje nový druh určité vědomosti (gramotnosti) o zdravém životním stylu. Znáte to, dneska máme počítačovou gramotnost, finanční gramotnost, mediální gramotnost atd. a tohle je podle mě nový druh, jenž prostě někdo má ve větší míře, někdo v menší, někdo evidentně vůbec.

Žiju ,,zdravě"!
Teď mám pro vás to hlavní, a sice příklady mnou nazvané gramotnosti zdravého životním stylu, které mě k tomuhle psaní inspirovaly. Nechci nikoho soudit a neříkám, že jsem dokonalá, je to čistě pro vaši představu.

  • příklad č. 1 - kamarádka, 23 let, hubne od té doby, co ji znám (nějakých 5-6 let)
    • Toto děvče je posedlé postováním svého jídla a fotek, jak cvičí, na různé sociální sítě. Přitom je to celkem zakulacená slečna a co vím, tak ujíždí hrozně na sladkém. Na jejím Facebooku se každých 14 dní objeví status, že od zítra hubne a jí zdravě a poslední dobou už se jí pod tím všichni vysmívají. Nedivím se, že je v začarovaném kruhu, když v jejím "dietním" režimu sdílí všude fotky své snídaně, která obsahuje vaničku tvarohu, pak k obědu zeleninový salát a housku a k večeři kelímek mléčné rýže + píše, že ráno cvičila Jillian a večer byla na trampolínkách, a za dva dny ji někdo označí na fotce z kavárny, kde sedí u latté se šlehačkou a dortíkem, načež následuje status o tom, jak se zase přežrala sladkého. Přála bych jí, aby si někdy uvědomila, že takhle to asi nepůjde věčně... *EDIT: Ještě mě napadlo, že jsem sem chtěla napsat, jak jednou sdílela fotku nějaké čokolády a napsala k tomu, že to má dneska k obědu, protože to má stejně kalorií, takže to vyjde nastejno.
  • příklad č. 2 - kamarádka, 22 let, stálé váhové výkyvy, má období, kdy hubne a cvičí a naopak
    • Další otřesný případ toho, jak se dá "žít zdravě". Tahle slečna si myslí, že když bude cvičit co nejvíc, tak co nejvíc zhubne. Ok, dá se tak možná zhubnout, ale určitě ne zdravě a na trvalo, což jde přesně u ní vidět. Vždycky vypráví, jak se "zničila" na zumbě a na K2 a že se hlídá v jídle a že prostě nechápe, proč nehubne. Když jí řeknu, že zumba a K2 nejsou dobré na hubnutí, že je to moc intenzivní, tak mi vynadá, že tomu nerozumím, páč nějaká Božidara Vomáčková takhle zhubla 10 kilo. Božidara sice mohla zhubnout, ale asi nejedla jako ona. Minule jsem ji totiž vyzvedávala, že jdeme do kina, a na kuchyňské lince ležel obal od pizzy a vedle otevřená tatarka. Když jsem se zeptala, jestli jedla pizzu, tak řekla, že jo, že se odměnila po cvičení.
  • příklad č. 3 - kamarád, 18 let, chce být fitnessák, mít svaly a prostě bicáky
    • S tímhle kamarádem jsem se právě včera pohádala. Chodí teď pravidelně do posilovny a chce nabrat svaly. Bohužel, jeho znalosti v téhle oblasti jsou jen "musím hodně jíst a posilovat". Takže když mi včera psal, že si dal k večeři pizzu a tři muffiny, aby měl ty bicáky, tak jsem s ním začala diskutovat, samozřejmě... A došli jsme dokonce k tomu, že když jsem mu řekla, co mám k jídlu já, tak mi odvětil, že toho jím moc, když chci shodit, že bych si měla nechat napsat jídelníček a nebo vůbec nejíst, že jinak nezhubnu, protože jeho kamarádka zhubla na 14 dní 7 kilo, když pila jenom džus. Skončila jsem konverzaci tím, ať mi dá pak vědět, jak dlouho to té kamarádce vydrží. 

Opravdu nikdy bych nikomu nenutila, aby něco dělal tak a tak, protože já si myslím, že je to nejlepší, ale nad tímhle jsem se prostě musela pozastavit. Neříkám, že jsem strašnej a ukrutnej odborník na výživu a cvičení, ale tady jde podle mě hlavně o zdravý selský rozum. Taky jsem dělala různé blbiny, prošla jsem si všemi dietami, co existují, a pořád nejsem venku z přejídání, ale fakt bych těm lidem chtěla aspoň poradit podle svého názoru na věc, ale bohužel, asi si ten vyhovující "bod" musí najít každý sám a otlouct se cestou tam :)
Nepovažuji se na experta, ale když dnes vidím tohle, můžu o sobě klidně říct, že jsem v oblasti zdravého životního stylu víceméně gramotná. Třeba přijde den, kdy se ode mě někdo nakonec inspiruje :) Zatím jsem inspirací sobě samotné, protože jsem se dostala už tak daleko a nepovolím! A nemám na mysli jen úspěchy na cestě fyzické, ale především na té psychické!


Tak to je asi všechno, co jsem Vám chtěla říct... :)

A. G. ッ

8 komentářů:

  1. Moc hezký článek! Fakt originální téma a hzeky napsané :) v těch ukázkách jako bych taky viděla nějaké lidi. Už taky nechápu, jak něteří mohou být tak "negramotní", co se zdravého strabování týče. Vždyť to je jenom o selském rozumu! No ale co, časem snad na to příjdou..alespoň ti, kteří opravdu chtějí se sebou něco udělat :)

    OdpovědětVymazat
  2. To mi dost připomíná pár kamarádek, které se snažim přemluvit ke cvičení. Protože jen omezenim jídelníčku nikdy nedosáhnou takových výsledků jaké by chtěly. A naopak, zase už mám pár oveček, které jsem přivedla k Jillian a které si nemohou vynachválit už viditelné pokroky svého těla.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc poučné. :) Nazdieľala som na FB.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné :) A Božidara Vomáčkové mě fakt rozřehtala :D

    OdpovědětVymazat
  5. Bezvadný článek.
    Tvé příklady se mi líbí, naneštěstí takové lidi znám taky.
    Nejvíc nepochopím takové, kteří všem mají potřebu vykládat o tom, jak děsně doma dřou, jak šíleně zdravě jedí apod., přitom si jen sami něco nalhávají a skutečnost je naprosto jiná.
    Stejně jako třeba můj spolužák, který mi vykládá, jak cvičí, jak zdravě jí atd., a potom vidím, jak se ve škole cpe bílým rohlíkem s Vysočinou nebo čokoládou.
    Ale toto je na každého svědomí. :))

    OdpovědětVymazat
  6. Tedle článek se mi moc líbí:-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tedy až takové ohlasy jsem nečekala! Díky moc!!! :)) Jsem ráda, že jsou lidi, co tohle pochopí :)

    OdpovědětVymazat

Ráda odpovím na jakýkoli váš názor, připomínku či dotaz. Pochvaly mě potěší a kritika je občas taky třeba :)
Díky,
P. ッ

© 2012-2017 by Papush