6. května 2014

10 jednoduchých věcí, co produktivní lidé dělají lépe (a můžete i vy)


Hola, amigos!

Tak se nám venku pomalu otepluje, hurá! To má pak člověk mnohem víc energie na to něco dělat :)) Ač teda dneska v práci akorát tak chytám lelky mušky, co se mi tu líhnou z kytek, a od pěti do školy se mi extrémně nechce. No, ANYWAY! Musím se s vámi dneska podělit o jeden motivační článek, který na mě vyskočil někde na Twitteru z jednoho takového business-magazínu. Nepřeložila jsem to doslova, něco jsem si tam i přidala, spíš jsem se tak nějak inspirovala, jelikož jsem si všimla, že spousta lidí kolem mě má problém s tím, že nic nestíhá (a já taky :D). No a tady je v deseti bodech shrnuto, jak to zvládají lidé, co se na rozdíl ode mě a hromady dalších dají považovat za produktivní :D


10 jednoduchých věcí, co produktivní lidé dělají lépe (a můžete i vy)


1. DOSTATEK SPÁNKU
Naše tělo se během spánku doslova "renovuje". Ze 4 fází zdravého spánkového cyklu jsou první 3 v tzv. NREM fázi, kdy se obzvlášť regeneruje naše tělesná schránka.Však všichni víme, jak se po špatném spánku druhý den cítíme. Jsme pomalí, nic se nám nechce a všechno je tak nějak zamlžené. Mozek nám nepracuje na plné obrátky a naše tělo vyžaduje cukry (jo, v tom se extra poznávám :D). Kvalitní spánek pro nás musí být stejně důležitý jako zbytek dne a měl by trvat alespoň 6 hodin

2. DÁT SI POHOV
Člověk by neměl sedět 12 hodin denně u počítače, a přesto to spousta lidí dělá. Pokud je to součást naší práce, měli bychom zařadit během dne pauzy. Vstát, projít se, rozhýbat a protáhnout se, ať už dlouhodobě sedíme ve škole nebo kdekoli jinde. Dobré je taky si sem tam k nějaké činnosti k pracovnímu stolu stoupnout. Velkou pauzu bychom si měli vyhradit na klidný oběd a trochu se potom projít. Jak s oblibou říká jeden náš profesor: ,,Čas je náš největší nepřítel.", ale přestávky a pohyb nás naopak učiní více produktivními a pomohou tělu zůstat na dlouhou dobu "nastartované".  

3. FU*KIN' OUTSOURCING!
V business světě se tím rozumí zadávání úkolů nějakým dalším subjektům. Já osobně teda nepatřím mezi lidi, co by někomu mohli říkat, aby něco udělali, ale i v běžném životě se takový menší outsourcing vyplatí. Ač se snažím být proaktivní, pracovitá a ochotná, někdy, když prostě časem neoplývám, musím odmítnout, když někdo potřebuje pomoct, nebo poprosím o pomoc někoho jiného. Naopak když čas je, ráda se nabídnu. Stejně tak v profi životě, když si třeba opravář praček najme v rámci outsourcingu daňového poradce na pomoc s přiznáním, může mu hned rozebrat rozbitou pračku a doporučit Calgon, aby to chudák pan poradce nemusel dělat sám ve volném čase :D Prostě takový pěkný koloběh :) :D




4. PRÁCE VE SPRÁVNOU DOBU
Pro co největší produktivitu je třeba naučit se poslouchat vlastní tělo a nastavit si podle něj rozvrh. Někdo je ranní ptáče a udělá nejvíc práce dopoledne, někdo je naopak nejčilejší večer (můj případ). Rozhodně se nevyplácí snažit se přeprogramovat vlastní tělo litry kafe a energeťáky, abychom dohnali resty v určitou dobu, protože jsme to dřív nestihli. Většinou to nefunguje, a jestli ano, tak jen krátkodobě, a jakmile vyplavíme všechny povzbuzováky z těla ven, cítíme se jako přejetí traktorem a týden pak nejsme funkční. Stihnout se dá všechno, stačí se jen naučit zkoordinovat svoje biologické hodiny s těmi ručičkovými (či digitálními, chcete-li :D).

5. PRIORITY
Produktivní lidé vědí, že některé věci jsou naléhavé a jiné důležité. Naučili se vypustit onu "naléhavost" a určit si, co je doopravdy důležité a prioritní. To samozřejmě nejde dělat celý den. Pro co nejvíc efektivní využití času se vyplatí stanovit si priority a plán dopředu. Opravdu stačí se na chvíli zastavit a zamyslet, jestli teď nutně potřebuju psát seminárku, co můžu dělat až zítra, když musím zároveň uklidit celý byt, srovnat si oblečení podle barev, jít si uvařit, zaběhat, dokoukat seriál a prolézt internet skrz naskrz :D



6.  JEDNAT VS. PŘEHNANĚ ANALYZOVAT
Produktivní lidé ví, že dobré plánování nefunguje bez konkrétního konání. Je důležité plánovat, ale třeba já osobně občas uvíznu ve svém perfekcionismu a přehnaném promýšlení. Je lepší jednat v rámci dobrého plánu, než sedět nad perfektním plánem a čekat. Produktivní lidé vytváří budoucnost tím, že konají. 

7. ORGANIZOVANOST
Pokud je čas rozhodujícím faktorem, produktivní lidé chápou, že mít organizovaný život znamená šetřit čas. Je mnohem snazší si věci správně označit, srovnat a vrátit na stejné místo, než je pak hledat v haldě bordelu. Spořádanost se vypatí v každém aspektu života. Ale samozřejmě nic se nemá přehánět, mít takový ten "svůj malý bordýlek", ve kterém se vyznám, je podle mě naopak zdravé :))

8. MULTITASKING? DÍK, NECHCI.
Někdo zastává dělání víc věcí najednou, někdo se tím dokonce chlubí, ale nikde není napsáno, že je to nutné a že to nejde jinak. Produktivní lidé si ovědomují, že multitasking je mýtus a raději se soustředí pořádně na jednu věc. Zní to celkem logicky, ale občas mi přijde, že my ženy to ani jinak neumíme :D

9. STANOVIT A HÁJIT SI SVÉ HRANICE
Má-li člověk nějaké své meze, pomáhá mu to být lépe organizovaný a utvářet si priority. Pokud si vytvoříme nějaké osobní hranice, za které nikoho nepustíme, a budeme si je hájit, ušetříme si spoustu starostí, když budeme chtít řešit, kde všude udělat výjimky. Je to osvědčený způsob, jak zůstat organizovaný. Myslím, že každý z nás nějaké takové hranice má, jen si je musí ujasnit a ozkoušet :)

10. ŘEŠENÍ ONLINE
Produktivní lidé jsou si vědomi, jak je čas drahý, a tak pokud možno řeší online,co jen jde, čímž ve finále ušetří spoustu času. Banka, korespondence, rezervace restaurací, schůzek, lékařských prohlídek i nakupování, všechno vyřešíte online. A dokonce to kolikrát kromě času ušetří i peníze. Já si teda nedokážu představit nakupování takových těch běžných potravin, oblečení či bot online, ale vím, že spousta lidí to tak dělá. Proč ne :)


Tak co myslíte? Jste produktivní? :D

Mně se dost často stává tohle :D

Zatím se (s)mějte a hezký zbytek dne!
A. G. ッ

4 komentáře:

  1. Pekný zaujímavý A inšpirujúci článok :) ďakujem za tvoju námahu

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky jsi to všechno sepsala a nelze nesouhlasit. Vlastně jsem si všech těchto bodů vědoma a vím, co dělat, abych ušetřila čas, ale občas nastane situace, kdy prostě zmatkuji, nechci si nechat pomoci, všechno mi padá na hlavu a kolem sebe zanechávám jen chaos jako po uragánu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)) No, to přesně mám taky :D Chci se hrozně polepšit, ale pořád to nějak nejde... Asi jsem se narodila neproduktivní :D

      Vymazat

Ráda odpovím na jakýkoli váš názor, připomínku či dotaz. Pochvaly mě potěší a kritika je občas taky třeba :)
Díky,
P. ッ

© 2012-2017 by Papush